Fietsend naar Praag in 2010

door Willem de Neef

Het is al weer enige tijd geleden dat het plan ontstaan is om op de fiets van Spijkenisse naar Praag te gaan. De nodige voorbereidingen moeten getroffen worden, de fiets moet in een goede conditie zijn, de tassen gecheckt. Verder moet een lijstje gemaakt worden wat we mee zouden nemen, het mag niet teveel zijn want dat wordt weer te zwaar en elke kilo is er een. We hebben besloten om te gaan kamperen en indien het weer erg slecht zou zijn, wordt het een pension/hotel. Uiteindelijk de datum van vertrek geprikt en dat wordt 30 juli 2010.

praag-01
Toon en ik klaar voor vertrek naar Praag

Dag 1

De eerste dag zou de rit gaan van Spijkenisse naar Tiel. Maar omdat de rit voorspoedig verloopt, rijden wij door naar Afferden. De eerste 118 km staan op de teller. Overnachten doen wij op een boerencamping.

Dag 2

De dag begint met regen. De tent inpakken is dan ook geen pretje. Op de 2e dag al regen, hoe zal de reis verder verlopen? Maar al spoedig wordt het droog, er staat alleen veel wind. Wij rijden naar Millingen aan de Rijn, waar de rit officieel begint. De eerste sticker op de paal aangetroffen. De gehele rit is gestickerd, dus volg de pijlen en lees het route boek goed. Bij Emmerich worden wij geconfronteerd met een aantal draaihekken op het fietspad, waar wij met onze tassen aan de fiets niet doorheen kunnen, dus 4 keer alle tassen eraf en weer bevestigen. De hele dag is het wat somber en rond 17:50 uur arriveren wij op een camping in Hünxe. Deze dag 127.5 km gefietst.

Dag 3

praag-02Op 1 augustus worden wij om 05:45 uur gewekt door vliegtuigen. Een uur later maar opgestaan, inpakken en wegwezen. Mooi weer deze dag en een mooie tocht langs de Rijn en later langs het Wesel kanaal. Hier volgen wij de Römerroute. Wij worden nog gewaarschuwd dat het beter is niet te zwemmen vanwege de radioactiviteit. De rit gaat over asfalt, stenen, zand, grind en door bossen; echt mooi. We zijn op weg naar de overnachtingsplek als we min of meer worden overvallen door een onweersbui. Vervolgens gaan wij maar op zoek naar een pension. Deze dag krijgen we te maken met de eerste bergjes met een stijgingspercentage van 3 tot 9%. 119 km afgelegd.

Onderweg komen we dit bord tegen. Spreekt voor zich: Atoomcentrale bij Werne. De kleine ronde gele sticker met pijl was onze route aanduiding.

Dag 4

Na de regen en onweer van gisteravond, wat nog lang doorging, eindelijk de zon. praag-03Na een uitvoerig ontbijt vertrekken wij om 08:20 uur. Een mooi begin door bossen en nog goede wegen. Moeten ook alweer aardig klimmen, een stuk van 5 km met een stijgingspercentage van 3 - 8 en 1,5 km met 8 à 9%. Maar het mooie is: na een klim komt vaak een afdaling! Wij vervolgen de Römerroute via Lippstadt met een machtige witte toren van de Mariënkirchen met zijn bijzondere sculpturen. Wij vervolgen langs het riviertje de Lippe door bossen en weilanden, langs een klooster, kuuroord naar Paderborn met het grote Schloss Neuhaus. Wij overnachten in Warburg. 134 km gefietst.

We  rijden over allerlei soorten paden

Dag 5

praag-04Wij volgen nu de Altenauroute. Die overgaat in de Weserroute. Omstreeks 09:30 uur gaat de hemel open en vallen er een paar flinke buien; toch maar even geschuild om later de route door het bos te ervolgen. Over smalle wegen en na de koffie met appeltaart krijgen wij een klim van 12% voor onze kiezen. Wij zien nog een wasbeertje en vervolgen met een afdaling van 10% om te overnachten in Hannover ünden. Een hele mooie oude stad in het Weserbergland, schitterend in de driehoek waar de Fulda en de Werra samenvloeien en verder gaan als Weser. De stad heeft meer dan 700 gerestaureerde vakwerkhuizen uit de zestiende eeuw. Voor het eten nog even de fietsen schoongemaakt, waarna de maag gevuld wordt met originele curryworst. Slechts 84.6 km afgelegd.

Willem aan het klimmen met ongeveer 20 kilo bagage

Dag 6

Wij staan zoals elke dag rond 07:00 uur op. De dag begint zeer heiig. Broodjes praag-05gehaald, koffie erbij en rond 08:45 uur vertrekken wij. Wij volgen de Werraroute. Het is fris, dus de mouwtjes gaan aan. De hele morgen doen we het spelletje ‘regenjasje aan, regenjasje uit’. Maar rond 14:00 uur komt de zon door en blijft het regenjasje uit. De kleding wordt op de tas vastgemaakt om te drogen. Om 12:00 uur een stop in Allendorf aan de Werra. Het is een kuuroord met mooie romantische straatjes, fonteinen en patriciershuizen. Het heeft de mooiste vakwerkhuizen van Duitsland. Hier liep ook de grens tussen de twee Duitslanden. Wij overnachten op de camping in Creuzburg. 109 km gefietst.

Heel veel mooie vakwerkhuizen in Duitsland. Dit is een konditorei met heerlijk gebak en goede koffie.

Dag 7

praag-06Hele nacht veel regen, maar als wij om 07:00 uur opstaan is het droog. Na het koffiezetten en het opruimen vertrekken om 08:25 uur. Weer ‘jasje aan, jasje uit’. Veel regen. We rijden door bossen en over slechte modderpaden. Onderweg de fietsen bij een Ford garage maar weer even afspuiten, zodat wij wat beter kunnen remmen en schakelen. Onderweg zien we de witte bergen van de kalimijnen opdoemen, reusachtige bergen wit zout. Ze lijken onwezenlijk hoog voor mensenwerk, ongeveer 200 meter hoog. Er werd nog tot 1993 in de kalimijnen gewerkt op 700 meter diepte. Wij fietsen verder over een pad op houten palen door een moerassig deel van de Auen. Nog steeds volgen wij de Werraroute. In kuurstad Bad Salzungen is een mooi historisch gradierwerk. Helaas geen tijd om te bezichtigen en te kuren. Het plan is om in Wasungen te overnachten. De pensions zijn vol en uiteindelijk komen we in een Burgerhaus terecht, Monte Kali - afvalberg van kalimijnen langs perfect maar wel duur, maar dat mag wel na een dag in de de Werra regen fietsen. 105 km afgelegd.

Monte Kali - afvalberg van kalimijnen langs de Werra

Dag 8

Prima ontbijt maar het regent nog steeds. Om 9 uur vertrekken wij. We beginnenpraag-08 met een paar lichte klimmetjes, dalen pittig en rijden langs een vies compostbedrijf en daarna langs een mooi kasteel. De weg kronkelt door de weilanden. Er volgt een vrij heuvelachtige route. Eerst een klim van 1 km tot 7%, daarna een steile afdaling van 300 meter van 10 tot 15% en weer een klim van 10%; echte kuitenbijters. Even verderop weer een venijnig klimmetje van 8 tot 10%, dan verder door het bos over een onverhard fietspad. Via Coburg vervolgen wij de route, nu de Main Coburg route en rijden door een vrij vlak landschap naar Lichtenfels. Hier moeten de remblokken vernieuwd worden want die zijn totaal versleten. Mr. Bike had een goede dag. Wij overnachten in een pension, want dan kan de was drogen. 114 km gereden.

Toon bezig aan een gezellige klim

Dag 9

praag-09Na een goed ontbijt weer de weg op, prachtig fietsweer vandaag. Wij volgen nu de Mainroute door een mooi weidelandschap, over een matig wegdek met wat klimmetjes. Wij passeren Neuenmarkt, waar meer dan 30 stoomlocomotieven tentoongesteld staan. We verlaten het dorp over 2 spoorbruggen en komen dan op een stuk met slecht wegdek door het bos met weer wat klimmetjes. Wij rijden richting Fichtelgebergte en klimmen gestaag 3 tot 4 % over 11.5 km, gevolgd door een pittig stuk van 1 km met 12%. Dan zitten wij op een hoogte van 870 meter. Wij klimmen nog wat door over losse steentjes (12%), gevolgd door een gevaarlijke afdaling in het bos. Wij overnachten op een camping in Wehlmeisel en hebben deze dag 87.8 km afgelegd.Wij rijden over asfalt, puin, losse stenen, grit en hier over een aardig pad langs een rivier en door het bos.

Achter op de tas ligt de schone was te drogen

Dag 10

Het was koud de afgelopen nacht, maar we gaan nu op weg naar de grens.
praag-10 Wij weten wat we tegen gaan komen. Klimmen 10 à 12% en zelfs een van 18%, maar wel gehaald. Om 11:10 uur zijn wij aan de grens. Nu het laatste stukje door Tsjechië nog en op naar Praag. De meeste trajecten volgen stille wegen maar je krijgt ook stukken over fietspaden, bos - en landbouwwegen. Wij rijden langs het stuwmeer Cheb binnen, pinnen hier kronen. Wij drinken onze eerste koffie, maar hebben Pilzen in ons achterhoofd, het bekende bier. Cheb is een oude vestingstad, zeer de moeite waard om uitvoerig te bekijken. Maar wij moeten verder en we dalen vrij pittig over slecht wegdek naar de weg langs het stuwmeer. Nog een klim van 1 km met 8% en dan maar weer dalen, de beloning. Maar helaas volgt er al spoedig weer een klim van 10%. Wij rijden vervolgens via Marianske Lazne, een wereldberoemd kuuroord, naar Stanowitz, waar we op een camping overnachten. De laatste dagen waren zeer zwaar met vele zeer slechte wegen met veel kuilen, losse stenen enz. Maar Praag is in zicht. 96 km gefietst deze dag.

We zitten nu in Tsjechië, in de plaats Cheb. Hier is er een heel mooi plein met allerlei vakwerkhuizen, elk zijn eigen kleur.

Dag 11

Staan om 07:00 uur op, wat dan vakantie heet. Wij vertrekken om 08:25 uur zonder brood met alleen een muesli reep en een banaan op zak. Vanaf de camping beginnen we gelijk aan een klim van 4 km en maar hopen dat we op zondag een bakkerswinkel tegen zullen komen. Zoals ze in het routeboek omschrijven “we krijgen een paar pittige klimmetjes en kunnen genieten van het mooie landschap en uitzichten”. Over grindpaden vervolgen wij onze weg door een diep dal gevolgd door een klim door dorpjes, langs boerderijen en maïsvelden richting Pilzen. Daar fietsen wij langs de bekende bierbrouwerij, Pilsner Urquell. Raken hier vervolgens geheel de weg kwijt. Dat komt niet door het bier, maar door de bewegwijzering. Pilzen staat bekend om bier (Pilsner Urquell) en bommen gemaakt door Skoda in de Tweede Wereldoorlog. Uiteindelijk belanden we in Rokycany. In deze plaats moet eigenlijk een camping zijn, maar die treffen we pas 15 km verderop aan. Met goede moed beginnen we aan de klim naar de camping, maar al snel besluiten we maar naar een pension te gaan. Helaas is alles vol en hebben wij een probleem. Ware het niet dat de eigenaar van een pension ons vraagt of wij ook een tent bij ons hebben, dan mogen we in de tuin overnachten en gebruik maken van de douche en lekker ontbijten en dit alles voor 7.50 euro. De eigenaar komt met een lijstje van de pizzabakker en vertaalt elk gerecht in het Duits om ons een keus te laten maken. Deze avond dus pizza avond. 103 km gefietst.

praag-11 praag-12
Hoe moet dat ook al weer? We missen onze gele sticker met pijl, dus dat wordt kaart lezen. We slapen voornamelijk in deze tent. Hier mogen we in de tuin van een pension overnachten, omdat er nergens meer plek was.

Dag 12

praag-13De laatste dag op de fiets en alweer die fietsbroek aan. Nog maar 100 km en wij zijn midden in Praag. Weer om 07:00 uur opgestaan. Inmiddels routine: inpakken, ontbijten en wegwezen. Eerst nog wat klimmetjes tot 10%. Zonder problemen komen wij aan in Cernosice, waar wij een kamer geboekt hebben in hotel Stary Dom. Eigenlijk is het laatste gedeelte nog best pittig. Inschrijven en bagage in de slaapkamer opbergen en op de fiets door naar Praag om de trein voor de terugreis te boeken. Via het fietspad A2, waar je fietsers, skaters, joggers en wandelaars tegenkomt blijkt dat de Moldau buiten haar oever is getreden. Via het
fietspad mag je niet verder, maar een alternatief is er niet. Dus schoenen en sokken uit en door het water fietsen en het pad vervolgen. Op de fiets in Praag is beslist geen lolletje, wat een hitte maar vooral drukte en stank. Het boeken lukt niet, dus maar weer terug naar het hotel, waar een lekkere pilsener wachtte en wat lekkers om te eten. Met de 102 km op deze dag op de teller hebben we ons doel bereikt.

Onderweg in Tsechie zie je heel veel huizen waar nog het nodige aan gedaan moet worden. Ideaal voor een klusprogramma.

Totaal 12 dagen gefietst, 1301 km afgelegd met een gemiddelde van 17 km per uur. Wij zijn tevreden en we hebben van deze tocht genoten. Op naar een volgende tocht.

Na 2 dagen door Praag wandelen, wat zeer de moeite waard is, slagen wij er ook in om een kaartje naar huis te bemachtigen. Wij vertrekken op vrijdag om 05:04 uur en zijn om 24:00 uur in Dordrecht, inclusief 7 keer overstappen: boemel in, boemel uit, want in de intercity in Duitsland mochten geen fietsen.

praag-14 praag-15 praag-16
De beroemde klok van Praag, die sinds 1490 op ieder uur een heilig Middeleeuws spectakel vertoont, trekt elk uur duizenden toeristen. Het paleis en de grote kerk in Praag. De Joodse begraafplaats in Praag.