Op de fiets naar Santiago de Compostela in 2012

door Willem de Neef en Toon de Wolf

In een verhaal over drie delen vertellen Willem en Toon over hun ervaringen op weg naar Santiago de Compostela. 
Deel 1

Buen camino

Na een fietstocht naar Praag, Pamplona en Berlijn stond er voor dit jaar een nieuwe uitdaging gepland: op de fiets naar

Santiago de Compostela. De St. Jacobsroute volgt de historische pelgrimsroutes die eeuwenlang gebruikt werden door de Santiagogangers. Santiago ligt in Galicië ten noorden van Portugal en niet ver van de Atlantische Oceaan. Hier wordt door de Christenen de apostel Jacobus de Meerdere vereerd. Vroeger was het een echte pelgrimage: boetetocht en opgang naar de hemel tegelijk. Hemel en hel lagen dichtbij. Er waren heel veel redenen om naar Santiago te gaan: boerenzonen, gedreven door honger; monniken, ontvluchtend aan orde en regelmaat; schuldeisers die geen andere uitweg meer zagen en andere redenen, teveel om te vermelden. En nu. Voor de pelgrims uit onze dagen zullen wel andere motieven gelden dan voor de middeleeuwen. Het kan zijn dat de behoefte er is om er eens helemaal uit te zijn, ver van je werk, je hobby's, studie, gezin enz. of je ziet het als een grote uitdaging. Lekker fietsen door de natuur, over polderwegen, zandpaden, klimmen tegen de bergen op om er met een lekkere vaart weer vanaf te rijden. Iedereen heeft zo zijn eigen behoefte. Lopen kan natuurlijk ook, met een paard of ezel. Wij hebben gekozen om met de fiets te gaan en het plan werd gemaakt. Datum prikken, wat nemen wij mee, welke route bijv. door Parijs of er omheen. Alle drie de delen van de route achter elkaar rijden? Dit lukt ons helaas niet en daarom hebben wij gekozen om deel 1 in mei te fietsen tot in Tours en daarna in augustus beginnen in Tours aan deel 2 en 3. Toon op zijn Gazelle en ik op de Giant, beide fietsen in topconditie. Het plan is om zoveel mogelijk te kamperen en indien dit niet lukt of als het weer te slecht is, zullen wij een hotelletje of Bed & Breakfast pakken. De route planning is gemaakt en wij zullen elke dag rond de 100 km fietsen. Voor deel 1 betekent dat: negen dagen fietsen en op dag 10 met de trein naar huis. De planning blijkt achteraf goed te kloppen, we hebben 947 km gefietst.

Deel 1

 

1v
Dag 1, dinsdag 15 mei
Spijkenisse > Hoogstraten 103 km.

Op 15 mei vertrekken wij na de koffie met twee beladen fietsen, elk zo'n 22 à 23 kilo bagage naar onze eerste stop in Hoogstraten, België. Het weer is goed, volop zon, echt sdc2A - kopielekker fietsweer. Maar al bij Dordrecht valt de regen met bakken uit de hemel. Even schuilen en dan door naar Terheijden voor een koffiestop en een vreselijke regenbui, later ook veel onweer. In Breda liggen de hagelstenen op de auto's en staan er diverse straten blank. Langs het riviertje de Mark is het al niet veel beter en na de eerste 103 km kan alles in de wasmachine. Wat een dag, als het zo door gaat wordt het nog een strijd tegen de weerselementen. Het weer verbetert en verslechtert net zo gemakkelijk van lekker warm naar koud, van regenjasje aan naar regenjasje uit. En maar zien dat de was zal drogen om de volgende dag weer te dragen, want zoveel heb je ook weer niet bij je.


Dag 2, woensdag 16 mei
Hoogstraten > Aalst 114 km.

Het is 9 graden en wij fietsen door een mooie omgeving o.a. door de plaatsen Lier en Mechelen. Wij overnachten in een hotel in Aalst, omdat het 's nachts 2 graden zou worden en dat is wel erg koud in je tentje.sdc3A - kopie


Dag 3, donderdag 17 mei
Aalst > Sameon 109 km.

Wij volgen geruime tijd het riviertje de Dender in matig fietsweer. In Geraardsbergen houden wij een koffiestop. Hier hadden wij Mattentaart willen eten, maar wij gaan uiteindelijk toch voor een ander lekker stuk taart. Na de koffie passeren wij de taalgrens en via Lessines sdc4A - kopiekomen wij in Tournai.
De eerste klimmetjes komen in zicht. Wij passeren de Franse grens bij Rumegies, waar wij een vrolijk kijkende stenen Franse ambtenaar de hand schudden.
Wij vervolgen onze tocht naar Sameon om daar te overnachten. Dat wordt de eerste nacht in de tent, op een slaapmatje en in de slaapzak. Zoeken naar de spullen in de tassen, want je hebt er 5 per persoon bij je. Waar zit ook al weer wat?.


Dag 4, vrijdag 18 mei
Sameon > Serancourt le Grand 111 km.

Vertrekken om kwart voor negen, na toch een redelijke nacht, richting Serancourt le Grand. Wij zijn niet van die types, die in elk dorpje gaan rondkijken, kerken bezoeken enz. Wij zien genoeg onderweg en dat moet je maar in je opnemen. Het noorden van Frankrijk is niet spectaculair: tamelijk vlak en het hoogste punt tot nu toe is 150 meter. Fietsen door het natuurpark Scarpe en l'Escaut, langs het riviertje de Scape, langs sdc5A - kopieenorme koeltorens van een energiecentrale. Dit was vroeger een kolengebied. Wij slingeren door het landschap en zien veel oude en soms wat opgeknapte huizen, spookdorpjes en vooral veel armoede. Eigenlijk zie je alleen maar grote graanvelden en veel velden met zonnebloemen. Dit jaar komen de kopjes net te voorschijn. Via Cambrai naar St.Quentin om te overnachten. Maar de camping is niet open en wij moeten nog zo'n 15 km extra fietsen voor de volgende camping. Snel de tent opgezet, want wij zijn aan een biertje toe. Eten kun je daar niet, dus wordt ons noodrantsoen aangesproken, nasi met saté staat er op de zak. Even water koken, poeder erin, 8 min laten staan en het eten is klaar. Voor nood goed te doen. 's Avonds veel regen en onweer.


Dag 5, zaterdag 19 mei
Serancourt le Grand > Bologny 118 km.


sdc10A - kopieHet is eindelijk echt fietsweer, dus de korte broek aan. Het is snel 21 graden. Een mooie fietsdag, passeren Noyon en Compiegne en wij fietsen de alternatieve route richting Parijs. Lekkere klimmetjes van max. 9% en je conditie wordt met de dag beter. Overnachten in een B&B, omdat er gewoon geen camping in de buurt is. 's nachts weer veel regen en onweer.


Dag 6, zondag 20 mei
Bologny > Villers sur Orge 110 km.

Na het ontbijt met stukjes aangebrand stokbrood, beschimmelde marmelade en wat koffie en met oma in haar kamerjas aan tafel vertrekken wij maar snel richting Parijs. 12 graden en nat. Wij fietsen langs het vliegveld Charles de Gaulle en volgen het Canal l'Ourcq naar Parijs. Zonder problemen door Parijs, over de Seine, over busbanen want er zijn geen fietspaden.
Snel door want het is best druk en de lucht wordt steeds donkerder. Weer regen? sdc6A - kopieIn de verte vliegveld Paris-Orly. Volgens ons vertrekken er op beide vliegvelden elke 2 minuten 2 vliegtuigen met af en toe tamelijk veel lawaai. Je zult er maar wonen. Overnachten in Villers sur Orge.sdc7A - kopie


Dag 7, maandag 21 mei
Villers sur Orge > Toury 77 km.
Vandaag is er weinig te vertellen. Regen vanaf 11.00 uur tot laat in de avond, koud 12 graden. Kunnen geen hotel vinden, dus uiteindelijk toch maar op een camping in Toury overnachten. Doucheruimte is verwarmd, dus kleren wassen en ophangen in de hoop dat ze iets zullen drogen.


Dag 8, dinsdag 22 mei
Toury > Muides sur Loire 104 km.
Het begint fris, maar gedurende de dag wordt het 18 tot 20 graden. Wij fietsen langs de Loire en overnachten op een camping langs deze rivier. De fietsroute volgt over kleine wegen, door dorpjes en langs weide- en landbouwgebieden.


Dag 9, woensdag 23 mei
Muides sur Loire > Tours 101 km.
De laatste fietsdag naar Tours; nog een 100 km te gaan. Wij rijden via Blois met veel bezienswaardigheden. Weer langs de Loire om aan te komen in Tours.sdc9A - kopie Hier zullen wij overnachten om de volgende dag naar huis te gaan. Eerst kaartjes kopen voor de TGV naar Lille, dan nog een trein naar Kortrijk, Antwerpen en vandaar de intercity naar Rotterdam. Wat wij niet weten, is dat er in de TGV maar vier plaatsen zijn waar de fiets kan staan en gelukkig zijn deze nog vrij. Helaas is de camping in Tours nog gesloten en wij moeten dus nog een stukje verder fietsen naar een volgende camping in Veigny. Tijd voor een biertje en eten.


Dag 10, donderdag 24 mei
Tours > Spijkenisse.
De laatste dag vertrekken wij om 11.01 uur vanuit Tours en zijn omstreeks 20.08 uur in Rotterdam. Vervolgens snel de Metro en rond half 10 zijn wij thuis.


Deze dagen hebben wij van alles meegemaakt. Wat het fietsweer betreft kon het een stuk beter, maar dat heb je niet voor het zeggen. Het eten onderweg was goed, de koffie slecht en als er geen restaurants in de buurt waren, was er de meegenomen kant-en-klaar maaltijd. Je moest er goed op letten dat je tijdig, voor 12 uur, je brood kocht anders waren de winkels dicht. Ook zijn wij veel Nederlanders tegengekomen die ook op weg waren. Met op de camping een gezellig praatje en vooral over het waarom men naar Santiago fietst/loopt. Wij kwamen een man tegen die de weg kwijt was met grote fietstassen achterop, hebben hem weer op het juiste spoor gebracht en vroegen ons af of hij ook naar Santiago onderweg was. Nee, hij fietst elke dag een stukje en zijn vrouw reed vooruit met de auto om een hotel te boeken. Waarom dan die tassen vroegen wij. Dat hoort erbij wanneer je naar SdC fietst. Zal wel lucht in gezeten hebben. Nog veel meer leuke mensen ontmoet en verhalen gehoord. Velen fietsen alleen en zijn dan blij dat ze 's avonds iemand ontmoeten en mee kunnen praten. Zoals de adjudant, ontslagen uit het leger, wist niet wat hij moest gaan doen dus eerst maar fietsen en veel meer.


Wordt vervolgd

 

Prgramma

Lid worden

Contact