Mijn fietsreis naar Rome in 2013

door Henk Boer

De 1e week
We staan nu op een prachtige camping in Tirol, direct voor de Arlbergpas in het dorp Bludenz. Bij mooi weer .....

heeft deze camping een schitterend uitzicht op prachtige bergtoppen. BludenzGistermiddag en vandaag echter niet, omdat het behoorlijk regent, en volgens de campingeigenares gaat dit tot morgen duren. Dus hebben we een gedwongen rustdag.
Tot nu toe is de reis prettig verlopen. We zijn met mooi weer op zaterdag 17 augustus vertrokken met auto, caravan en 4 fietsen naar mijn startplaats Koblenz. Daar ligt een camping schitterend tegenover Das Deutsche Eck, tussen Rijn en Moezel! De camping is niet klein en was een beetje vol, dus wat druk en lawaaiig.
De volgende dag begint mijn eerste etappe op weg naar Rome. Omdat naar mijn idee, het aankoppelen van de caravan thuis niet echt vlot verliep, heeft mijn vrouw Elsbeth nu alvast in mijn bijzijn de caravan aangekoppeld. (dat geeft mij een wat prettiger gevoel onderweg!!) Na 500m kreeg ik plensbuide 1e plensbui al over me heen. Ik moest wennen aan de kaartjes van Reitsma, maar gelukkig moet ik deze etappe bij de Rijn blijven. Er waren vele fietsers (met bepakking!) met mij. Na een uur werd het wat droger en na ca. vier uur was ik bij einddoel Bingen en ook bij de veerpont naar Rüdesheim am Rhein. Omdat dit plaatsje altijd een magische Duitse bierorgieklank bij mij heeft (Heimat und Wein, Weib und Gesang) en ik 35 jaar geleden (ook samen met Elsbeth) dit stadje om die reden niet mocht bezoeken, nam ik nu mijn kans waar en reed de veerpont op. Wat schetst mijn verbazing toen ik geen bierhallen en ook geen lallende mensen zag, maar een heel beschaafd, vriendelijk, mooi klein stadje met veel eetgelegenheden en wijnzaakjes met veel bussen en veel net uitziende mensen! Enigszins teleurgesteld reed ik vrij snel terug naar de pont en naar de camping, waar Elsbeth met caravan al keurig stond. Prachtig aan de Rijn, met aan de overkant Rüdesheim. Daar kon ik dankzij mijn bezoek nu rustig naar kijken!rudesheim
's Nachts had het lekker geregend, maar vroeg in de ochtend was dat gestopt en daarna scheen de zon! Ik startte voor de tocht naar Heidelberg en na 100m ging het asfaltfietspad al over in een onverhard bospad, wat na een etmaal regen in een ware modderpoel veranderd was. Omdat de zon kaarsrecht in mijn gezicht scheen, kon ik niet alles zien en ontwijken. Daarom zag ik en mijn fiets er na 6 km als een klomp modder uit. Een mountainbiker zou er jaloers op geweest zijn! Omdat Heidelberg nu niet meer in de Reitsmaroute zit, volgde ik zijn route tot aan Worms en ging daarna op eigen houtje naar Heidelberg. Omdat dat niet al te gladjes verliep werd dat totaal 144 km!! Toevalligerwijs was het vandaag ook nog onze trouwdag, dus ik moest en zou enigszins op tijd in Heidelberg zijn!! Dat lukte, maar het voelde als een soort werkdag. Het weer was heel redelijk, enigszins somber, maar droog. 's Avonds tijdens ons dineetje, kwam er nog een bui. De volgende dagen hadden we mooi weer en een vriendelijk, heuvelig landschap met bossen, druivenstruiken, fruitbomen, landbouw en veeteelt. Een beetje het midden tussen Zuid-Limburg en de Ardennen. Met hele mooie overnachtingplaatsen als Tübingen a/d Neckar en Sigmaringen aan de Donau. Met de kleine paden (vaak onverhard) van Reitsma heb ik soms moeite, maar als ik het niet meer weet, dan volg ik gewoon de autoborden. Elsbeth zei na drie zelfstandige autodagen, dat het kaartlezen erg goed ging. Al 40 jaar heb ik moeite gedaan, om haar dat te leren en dat is me nooit gelukt!!! Ik ben erg benieuwd wat deze reis nog meer gaat opleveren!!
bregenzVrijdag 23 augustus kwam ik bij de Bodensee aan bij het dorp Langenargen. Hier ging de route langs het meer naar Lindau met prachtig zicht op het water en de bergen in de verte. En met ontzettend veel fietsers, jong en oud, wel- of niet bepakt. Later hoorden we van een Duitser dat hier de bakermat van de Duitse fietsbelevenis ligt. Dankzij de vele (fiets)toeristen was er geen plaats op de afgesproken camping in Lindau en moest Elsbeth doorrijden naar Bregenz, waar we na enkele telefoontjes elkaar weer vonden. Dit was de 1e campingtrammelant voor ons.
Zaterdag ging ik verder langs de Bodensee en Neue Rhein richting de bergen. Na de rustige heuvelige dagen eindelijk de bergen in! Tot nu toe heb ik nog vrij weinig helling gehad! Ik ben erg benieuwd naar de beklimming van de Arlbergpas, want dat wordt gelijk het echte werk, met 1300 m omhoog en een ritafstand van 86 km. Het komt ongeveer overeen met de beklimming van de Mont Ventoux; dat is me ook 1 keer gelukt, dus ik ga ervoor! Echter het weer zit nu een beetje tegen. Dus tot de 2e week.

P.S. Verder vroeg ik ergens op een camping aan een fietsend echtpaar naast ons hoeveel km zij die dag afgelegd hadden. Dat bleek slechts 66 km te zijn, maar in totaal hadden ze er al ca 5000 km opzitten in bijna 2 maanden!! (een Frans stel, waarvan hij zijn 1e pensioenjaar beleefde). Onderweg ook verschillende Reitsmavolgers gesproken met doelen als Griekenland, Bregenz en Livorno. In Sigmaringen waren heel veel fietsers (langs Donauroute??) en hoorde ik o.a. Italiaans!
Ook nog gesignaleerd: Een standbeeld van de sterrenkundige Kepler in Weil der Stadt, het torentje van de dichter Hölderlin in Tübingen, ergens een Zündapp museum en heel veel bierbrouwerijen en de fabriek Boehringer Ingelheim in stadje Ingelheim, waarvan ik in mijn vroegere leven (toen ik nog werkte) heel veel analysekits gekocht en gebruikt heb( ik weet echt niet meer voor welke analyses!?).
De geologie: ca 20 km voor Bludenz, toen ik een rotswand bijna vanaf de weg kon aanraken, stopte ik om mijn zoutzuurproefje te doen, om uit te zoeken of de rotswand uit kalksteen bestond. Ik stuiterde bijna met mijn snufferd op een vuistgrote koraal!! Duidelijk dus. Heel... heel... vroeger stond deze steen- en bergmassa in een zee!

Groeten van Henk en Elsbeth Boer.