Fietsreis door Spanje maart 2017; laatste dagen

door: Henk Boer

Vanaf 15 maart 2017 maakten Henk Boer en Gerrit van Bodegom een fietsreis van 3½ week in Spanje. Zij zijn op 15 maart uit Malaga vertrokken met Barcelona als eindbestemming. In dit verhaal doet Henk verslag van de laatste fietsdagen.

Dinsdag 11 april. We zijn weer thuis in Spijkenisse, maar hoe zijn die laatste dagen in Spanje gegaan?

Spanje2017 alles 458 klNa een nostalgische dag van Henk waren we dinsdag 4 april in een hut op de camping van het dorp Vilanova de Prades terechtgekomen. Een klein bergdorpje op ca. 1000 m hoogte. En het comfort van een hutje viel Gerrit wat tegen:

Gerrit lag boven op het zoldertje (foto links) en ik op de vloer van het kamertje. Alles was piepklein en we moesten zelf de lakens een beetje rond de matrassen en/of kussens vouwen! Douchen natuurlijk buiten de deur!Spanje2017 alles 448 kl
De nostalgie betrof de weg C-242, ofwel de Carretera doscientos quarante y dos, die een tiental kilometers over een richel van een heuvel liep. Deze weg had ik 31 jaar geleden ook gereden, in ons Opel Kadetje met 2 slapende kinderen op de achterbank en een doezelende vrouw (het was nl. snikheet) naast mij, terwijl ik genoot van de schitterende uitzichten! Ergens had ik toen een foto genomen van een dorp in een dal (foto rechts).
Exact dezelfde foto bleek ik nu ook weer genomen te hebben, bleek bij thuiskomst!! Dorpje is Ulldemolins.

Op woensdag 5 april daalden we af naar het prachtige Middeleeuwse stadje Mont-Blanc. Geheel ommuurd, mooie Plaza Mayor enSpanje2017 alles 465 kl een mooie kathedraal. Met een munt kon je lichten laten branden en het orgel laten spelen! Ik had geen muntje bij me, maar van Gerrit kreeg ik 1 Euro en 2 minuten voor een religieus moment
(foto links).

Toen ik terugliep naar Gerrit kwam bij me op dat dit een mooie Spanje2017 alles 470 klafsluiting (lijkend op Santiago de Compostella) was, want hier in Mont-Blanc waren we aan het einde van onze Benjaminse fietstocht gekomen. Vanaf hier volgden we onze eigen route naar Barcelona, langs de kust. Na een uur of twee kwamen we er ook achter, dat we met de Benjaminseroute, ook de stilte en de natuur achter ons gelaten hadden. Auto's en vrachtauto's raasden zowel op rode als gele weg langs ons heen en industrie was zichtbaar. In de badplaats Calafell bereikten we de Middellandse Zee! (foto rechts)

Donderdag 6 april
Spanje2017 alles 473 klMet prachtig weer peddelden we over de lange boulevard van Calafell richting noorden.
(foto links) "Bejaarden" begeleiden ons op hun mountainbike. In de luxe badplaats Sitges genoten we op een terras van een peperduur broodje,Spanje2017 alles 485 kl en daarna kwam er nog een klimmetje langs de zee. Prachtig fietsen, maar de auto's ronkten wel om ons heen. Langs de weg zagen we opeens een bordje: Gaudi Garraf en even later, naar mijn idee een kerkje, in Gaudi- stijl. Foto's genomen en na internetcheck was het inderdaad Gaudi, maar het gebouw is geen kerkje (foto rechts)
Uiteindelijk na wat zoeken, praten en discussiëren kwamen we in de zuidelijke buitenwijk El Prat van Barcelona terecht, ca. 4 km van vliegveld en ca. 10 à 15 km van het centrum van de stad. Ik vond het in eerste instantie wel een deceptie, geen strand, een soort einde van onze vakantie. Maar later viel alles toch heel erg mee.

Vrijdag 7 april.
We hadden 1 reservedag over, dus gingen we eerst de route en de entree van het vliegveld checken en daarna door naar het centrum van de stad. Deze route viel nog niet mee, want niet overal waren fietspaden. Op sommige wegen mochten wij niet rijden, maar we kwamen er en zagen o.a. de Sagrada Familia, Gaudi en ontzettend veel toeristen!!! (foto's hieronder)
Spanje2017 alles 489 klSpanje2017 alles 500 kl

's Avonds uit op ons pleintje in El Prat met veel Chinese eigenaren in de Spaanse cafés en restaurants. Een café-eigenaar sprak redelijk Nederlands en familie van hem was eigenaar van 3 zaken in Nederland, waarvan er 1 in Spijkenisse stond, nl. de Watertuin!!! We voelden ons bijna thuis!

Zaterdag 8 april
Wekker om 05.45 uur. Vertrek uit hotel om 06.30 u. Aankomst vliegveld om 06.50 u. Inpakken van de fietsen ca. 1 uur. Fietsen wegbrengen naar speciale hal. Bagage inleveren, veiligheidschecks en om 09.30 u instappen voor een korte, zeer relaxte vlucht naar Zestienhoven. Hier stonden onze partners en familie ons op te wachten.

Het einde van een prachtige, redelijk zware fietstocht, zonder blessures, fietsmankementen en/of andere vervelende gebeurtenissen. Het weer had iets beter mogen zijn! Maar ik heb al twee ideeën voor volgende tochten in dat boeiende Spanje!

Voor de volledigheid:
In totaal hebben we ruim 1500 kilometers weggetrapt in 23 fietsdagen. Daarbij hebben we meer dan 20.000 hoogtemeters overwonnen.
We volgden de route: Fietsen in Andalusië, van uitgeverij Benjaminse (www. cyclingeurope.nl) vanaf de plaats Guadix tot aan Mont-Blanc. Aan het begin en einde hadden we zelf andere variaties gemaakt.

P.S. hieronder nog 3 mooie foto's van ons geologisch uitje op vrijdag 29 maart (links en midden) en het religieus moment op 5 april (rechts).