Tour for Life 2017

door Peter Ophorst

2017-08-31 TfL Peter Ophorst onderwegBegin 2017 heb ik besloten om dit jaar mee te doen met de Tour for Life. Tijdens deze Tour fiets je 1400 km met daarin 16000 hoogtemeters. In acht dagen van Bardonecchia (Italië) naar Rotterdam. Wereldberoemde Franse cols met adembenemende stijgingspercentages en prachtige vergezichten worden beklommen. Je rijdt door glooiende landschappen, passeert idyllische Franse dorpjes en trotseert de venijnige kuitenbijters in de Belgische Ardennen. Dit jaar is de tocht gereden van 27 augustus tot en met 3 september.

Fietsen voor het goede doel
Het fietsen is volledig voor het goede doel, namelijk de Daniel den Hoed Stichting die de strijd aangaat tegen kanker door de financiering van succesvol kankeronderzoek, uitgevoerd door het Erasmus MC Kanker Instituut. Het onderzoek is gericht op personalized medicine, een hoopgevende methodiek waarbij de nadruk ligt op een persoonsgerichte, effectieve behandeling. Dus in de voorbereidingen was het aan mij de taak zoveel mogelijk geld op te halen voor dit doel. Het sponsorgeld van Tour for Life gaat naar de financiering van dit wetenschappelijke onderzoek en de aanschaf van geavanceerde apparatuur.

Inschrijfdag
Op de inschrijfdag in Bardonecchia hebben we eerst de beentjes los getrapt door de Col de l'Échelle te beklimmen. Deze beklimming is 2,7 kilometer lang en overbrugt met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,1% een hoogteverschil van 193 meter. Het is een van de cols, die op dag 1 opgenomen is in de route. Dag 1 belooft een zware dag te worden en is tevens de koninginnen rit. 's avonds dus vroeg naar bed, want om 07:00 uur is de start.

27 augustus 2017 dag 1 Koninginnerit
2017-08-31 TfL Peter Ophorst met groep

Om 07:00 uur staan we aan de start om aan de eerste route te beginnen. Vandaag een rit van ruim 172 kilometer van Bardonecchia naar Saint-Rémy-de-Maurienne, met hierin opgenomen de Col de L'Echelle, de de Col du Galibier en de Col de la Croix-de-Fer. Dat maakt de totale hoogtemeters op deze dag dan op 3600 meter. De benen voelen goed en ik besluit bij checkpoint 1, die op de Col du Télégraphe ligt, door te rijden. De beklimming van de Galibier is dan nog 8 km naar de top. Na de Galibier krijgen we Col du Lautaret. Helaas komt in de afdaling een teamgenoot te vallen met het gevolg ziekenhuis en einde tour. Ik rij verder in een ander groepje op weg naar de laatste beklimming van de dag, de Col de la Croix-de-Fer. Als we bij checkpoint 2 aankomen krijgen we te horen dat we niet over Col de la Croix-de-Fer mogen in verband met de Tour de France voor de jeugd. Dus via een korte weg naar de camping.

28 augustus 2017 dag 2 Belle Vue
Op het programma staat Saint-Rémy-de-Maurienne naar Divonne-les-bains, een rit van 178 km en 2800 hoogtemeters. In de route zijn opgenomen de Col du Frêne en de Crêt de Châtillon. De Crêt de Chatillon ligt vlakbij het meer van Annecy, in 2009 het decor van de slottijdrit in de Ronde van Frankrijk. Hier begint deze etappe dan echt, want in de volgende 9 kilometer moeten we maar liefst 800 hoogtemeters overwinnen. De klim gaat niet meer onder de 8% en er zijn enkele zware 10%+-stroken. Vergelijkbaar dus met het eerste gedeelte van de Mont Ventoux vanaf Bédoin, die ik in juli als training drie keer heb beklommen. Eenmaal boven aangekomen, kunnen we eindelijk verdiend genieten van het zicht op het meer van Annecy en de Mont Blanc. Daarna afdalen en verder de weg vervolgen naar de camping.

29 augustus 2017 dag 3 Groene Etappe
Na twee zeer mooie dagen qua route en weer, nu wederom een mooie dag met op het programma Divonne-les-Bains naar Huanne-Montmartin. Een lange etappe van 193 kilometer, waarin we de Col de la Faucille en de Col Pre-Poncet moeten beklimmen. Het aantal hoogtemeters valt in vergelijking met de voorgaande dagen mee, namelijk 1900 meter. De eerste beklimming, de Col de la Faucille is een typische lange klim met een relatief makkelijk gemiddeld stijgingspercentage. Maar het venijn zit hem hier in de staart met uitschieters van maximaal 8% in de laatste 4 kilometer. Daarna beklimmen we de Col Pre-Poncet nabij Lac de Bellefontaine met een lengte van 11,1 kilometer en met een gemiddeld stijgingspercentage van 3,6% en maximaal 11,6%. Na dag 3 voelen de benen nog goed, alleen het zitvlak gaat gebreken vertonen en moet ik gebruik maken van de billendokter, die het zitvlak afplakt.

30 augustus 2017 dag 4 Ronde Toppen
Op dag vier gaan we van Huanne-Montmartin naar Xonrupt-Longemer, tot nu toe de kortste etappe maar wel een pittige. 2017-08-31 TfL Peter Ophorst klOp het programma staat o.a. de Col La Gentiane (Ballon D'Alsace). De beklimming van de Ballon d'Alsace is 9,2 kilometer lang en overbrugt met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,8% een hoogteverschil van 619 meter. De klim ligt in de sector Grote Vogezen in de Vogezen, Frankrijk. Met o.a. een steilste stuk van 9,7%. Daarna krijgen we Col du Hundsruck. In een beklimming van 6,1 kilometer lang en met een gemiddeld stijgingspercentage van 6.4% overbruggen we een hoogteverschil van 394 meter. De klim ligt in de sector Grote Vogezen in de Vogezen, Frankrijk. Met o.a. een steilste stuk van 9,2%. Als klap op de vuurpijl moeten we om aan 2450 hoogtemeters te komen nog de Grand Ballon over. Dit is de moeilijkste beklimming van de dag zonder tussentijdse afdalingen. Geen ruimte voor herstel dus. De beklimming start in Moosch bij de afslag richting Geishouse. De eerste kilometers kronkelen onder flinke stijgingspercentages door een bos omhoog.

31 augustus 2017 dag 5 Overgangsetappe
Dit zou de makkelijkste etappe moeten zijn van 176 km. We gaan van Xonrupt-Longemer naar naar St. Mihiel. Het gaat alleen naar beneden, geen beklimmingen dus en daarom een overgangsetappe genoemd. Vanaf de start beginnen we met heel veel regen en verder de hele dag wind tegen, wat de route zwaar. Tijdens deze route krijg ik meer last van het zitvlak en daarom besluit ik om maar weer gebruik te maken van de billendokter.

1 september 2017 dag 6 Ardennenoffensief
Op advies van de arts even een dagje niet fietsen om geen steenpuisten te krijgen; dus het advies aangenomen. Deze etappe gaat van St. Mihiel naar La Roche en Ardennen en hiermee verlaten we Frankrijk. Omdat ik niet fiets kan ik me nuttig maken door lekke banden te wisselen en zelfs mijn achterwiel uit te lenen, zodat een ander toch de checkpoint kan halen. Na weer een bezoekje aan de billendokter krijg ik te horen dat ik de andere dag weer kan opstappen.

2 september 2017 dag 7 Ardennenklassieker
Op dag 7 stap ik dus weer op de fiets om 186 km te fietsen van la Roche en Ardennen naar Turnhout. We gaan hier nog 1500 hoogtemeters overbruggen en moeten over de La Redoute, de beroemdste klim in België. La Redoute was jarenlang de scherprechter in Luik-Bastenaken-Luik. Daarna op weg naar Turnhout op typische Belgische wegen. De laatste avond op de camping wordt afgesloten met een feest (disco). Alleen wij als renners toch weer vroeg bedje in, want op dag 8 gaan we naar Rotterdam.

3 september 2017 Dag 8 Grande Finale
Deze dag eindelijk lekker vlak rijden, vanuit Turnhout naar Rotterdam over 118 km en wel 200 hoogte meters! en als klapper de Heinenoordtunnel. De finish is fantastisch. We worden binnengehaald door vrienden en familie.

Slot
Ik heb met deze Tour een fantastische ervaring gehad, fantastische mensen leren kennen en indrukwekkende verhalen gehoord. Het was een Tour met een lach en af en toe een traan. Met deze Tour hebben we € 622.456,78 opgehaald voor de Daniel den Hoedstichting. Volgend jaar doe ik wederom mee aan deze Tour for Life voor hetzelfde doel. De routes worden vernieuwd en het belooft weer een mooie editie met uitdagende cols te worden Mont Cenis, Colombiere, Ballon de Alsace, etc.